Selasa, 27 November 2007

Lukisan 10 - Spanner


1. Drawing limit - 400,200
2. Draw - line - 100.
3. Draw circle - r22 dan r50 di hujung kanan garisan.
4. modify offset - 19. (separuh dari 38)atas dan bawah garisan.
5. modify offset - 43 (separuh dari 86)atas dan bawah garisan.
6. modify extent - kesemua garisan.
7. Trim. lengkuk atas dan bawah.
8. modify - Filet - tekan r - 34 - pilih.
9. Extent sehingga kena (boundary - garisan).

10. Trim.

11. Buatkan filet - di hujung gigi spanar - Modify - filet - r - 1.6 - klik di bahagian bahagian unuk di'filet' kan.

12. 'Rotate'kan (putar) kepala spanar - modify - rotate - select object - negatif 15 darjah.
13. Draw - line - Dari tengah kepala spanar - 305
14. offset - distance 16 - atas dan bawah.
15. Draw circle dihujung garisan - centre radius - 16

16. Trim yang tidak diperlukan.
17. Draw - ellipse -ditengah garisan.
18. Draw Spline di kanan ellipse dan 'copy' ke kiri.
19. Draw hatch di tengah tengah ellipse.
20. Trim yang tidak diperlukan.

21. jangan lupa untuk buat filet di atas R 64 bawah radius 25.

Isnin, 26 November 2007

offset - untuk 'copy' garisan secara selari.

1- modify - offset
2. masukkan jarak - offset distance - enter
3. Select object - terus klik ke arah untuk di offsetkan.

Garisan sebelum 'offset'.

Garisan setelah di 'offset' atas dan bawah.

Extend - memanjangkan garisan.

1. modify - Select object untuk dipanjangkan - enter , select lagi - enter
2.Select 'boundary' - enter.
3.Select objek untuk dipanjangkan lagi - klik- enter

Lukisan 7 – Shift Level 2



1.Format – drawing limit – enter – 10,10 - enter.
2.View – Zoom – All.
3. Draw – line – 5.5 naik atas – 2.75 naik atas lagi 1.25 beluk kiri 3.4
4.Selepas 2.75 buat bulatan radius – 0.38 dan 0.75
5. Di bawah hujung kiri, buat lagi bulatan radius 0.75 dan bulatan diameter 0.76
6.Modify – copy – ke atas - 1.25
7.Draw line – di kedua dua belah kiri dan kanan (quadrant)
8.Di garisan teratas – lukis – bulatan – radius 0.25 dan 0.56
9. Draw circle – tangent tangent radius – 6.0 menyentuh bulatan paling kanan di atas dan bulatan paling kiri juga di atas.
10. Draw circle – tangent tangent radius – 4.2 menyentuh kedua dua bulatan bawah.

11. Trim
12. untuk semua hujung yang diberikan radius - Modify 'fillet' - taip r (untuk radius) - taip radius yang diberi - select di kedua dua dinding untuk di tumpul/ lengkungkan.
12. Trim

Lukisan 6 - Sprocket gear 2.



1.Format – drawing limit – enter – 65,65 - enter.
View – Zoom – All.
2.Draw – circle – centre radius – 7.5 – enter.
3.Draw – circle – centre radius – 10– enter.
4 Draw – circle – centre radius – 12.5–enter.
5.Draw – circle – centre radius – 30 – enter.
6.Draw – circle – centre radius – 1.2– enter – di Bahagian bulatan kedua dari dalam – snap – quadrant.
7. Modify – array – pilih polar array – select object – pilih bola 1.2 –pilih centre point – tukar total number of item – 8 – klik di OK.
8. Draw – line – dari tengah bulatan ke atas – quadrant

9. Modify – rotate – 'line yang baru dibuat' - rotation angle 330.
10. Draw - line - dari tengah bulatan ke atas – quadrant.

11.Draw – line – dari hujung garisan yang di 'rotate' tadi ke kiri (polar) sehingga menyentuh garisan tengah.

12. Modify - Trim - buangkan garisan yang tak diperlukan.

13. Modify – array- polar array - 'select' objek tadi - number of items - 12.

14. Draw - Line - dari 'center point' ke kanan - 8.1.
15. Di hujung garisan - draw - line - 'polar' naik ke atas - 1 dan draw - line - 'polar' turun ke bawah - 1. Gunakan zoom window supaya senang melihat.
16. Draw - line - atas dan bawah menyentuh bulatan.

17. Modify - trim.
18. Untuk tukarkan - 'line type' supaya bulatan terbesar menjadi terputus- putus -
Format - Linetype - klik di 'load' dan pilih corak yang sesuai.
Select objek/line yang nak ditukarkan.
Modify - properties - klik di 'Linetye' - pilih - tekan - enter dan escape.

Lukisan 5 - Sprocket gear.


1. Format – drawing limit – enter – 8,8 enter.
2.View – Zoom – All.
3. Draw – circle – centre radius – 1 – enter.
4. Draw – circle – centre radius – 1.4 – enter.
5. Draw – circle – centre radius – 1.75 – enter.
6. Draw – circle – centre radius – 4.5 – enter.
7. Draw – circle – centre radius – 5 – enter.
8. Draw – circle – centre radius – 5 .5– enter.
9. Draw – circle – centre radius – 0.25– enter – di Bahagian bulatan kedua dari dalam – snap – quadrant.
10. Modify – array – pilih polar array – select object – pilih bola 0.25 –pilih centre point – tukar total number of item – 8 – klik di OK.
11. Draw – circle – centre radius – 0.5– enter – di Bahagian bulatan kelima dari dalam – snap – quadrant.
12. Draw line kiri dan kanannya.
13. Modify – array – pilih polar array – select object – pilih bola 0.5 –pilih centre point – tukar total number of item – 20 – klik di OK.
14. Modify – fillet – tekan - r – tekan - 0.14 – tekan objek pertama – tekan objek kedua. Buat seterusnya sehingga semua 20 objek ditukarkan menjadi tumpul.

Ps : Dalam lukisan ini kita belajar membuat :
1. array yang berguna untuk menyusun kedudukan dalam gambar teutamanya sekeliling bulatan dan menyusun objek dalam lingkaran berbentuk bunga.

2. Fillet - lengkungan antara dua permukaan.

Lukisan 4 - Boiler stay.


1.Format – drawing limit – enter – 220,220 enter.
2.View – Zoom – All.
3.Draw line – 18 enter - 110 enter – 22 enter. (3 line).
4.Di titik garisan akhir 18, draw – circle – 6 dan 18.
5.Modify – copy -@50,25.
6.Draw circle – tan tan radius – radius – 50 – enter.
7.Di hujung kanan – draw line – naik ke atas – 8 – enter. Line - belok kiri agakan mengikut lukisan.
8.Draw circle – tan tan radius – radius – 12 – enter.
9.Modify Trim yang tak diperlukan.

10.Modify – mirror – select object – specify first point of mirror (hujung kiri garisan) – specify second point of mirror – (hujung kanan garisan) – enter.
11. Modify - trim - garisan yang tak diperlukan.

Ps : Lukisan ini memberikan kita pelajaran untuk membuat 'mirror' yang menjadikan arca yang tepat untuk sesuatu objek.

Lukisan 3 - L shape bracket



1. Format – drawing limit – enter – 180,180
2. View – Zoom – All.
3. Draw – Line –polar-100.
4. Di titik garisan awal – Draw – circle – centre radius – 15 – enter . Draw circle – centre radius – 20.
5. Di titik garisan akhir – Draw – circle – centre radius – 10 – enter . Draw circle – centre radius – 20.
6. Modify – copy – select –kedua dua circle kanan- pilih base point tengah – 30 – enter.
7. Draw line – dari kiri sebelah hujung ke atas – 100 – enter. Dari situ - Draw line – 10 pergi ke kanan.
8. Draw circle – centre radius – 10 – enter. Draw circle – centre radius – 5 – enter.
9.Draw - line – tangent dari bulatan 10 – turun bawah 70.
10. Modify – rotate – line tersebut (70) dengan angle- 25 darjah. Select object – line tersebut – pilih base point – rotation angle -25.


11. Draw -line – atas bulatan kanan – agakan mengikut lukisan.
12. Buat bulatan sebelah tengah– draw - circle - tangent tangent radius – radius – 30
13. Modify trim – garisan yang tak diperlukan.

Ahad, 25 November 2007

Lukisan 2 - Rocker Arm



1. Format – drawing limit – enter – 10,10. View – Zoom – All.
2. Draw – Line –polar-2.62-enter- naik - atas 1.75 - enter. Draw line – polar- 3-enter- naik atas - 1.75 – enter.



3. Di titik garisan akhir – Draw – circle – centre radius – 0.31 – enter . Draw circle – centre radius – 0.75.
4. Modify copy – select – kedua dua circle – enter, pilih base pint di tengah bulatan, tarik ke hujung kiri.
5. Draw – polygon –masukkan jumlah permukaan – 6 – enter, specify centre of polygon (pilih hujung garisan tengah), pilih - inscribe in circle – radius – 0.875 – (separuh dari 1.75).
6. Modify – rotate – select object – polygon – enter – select base point (pilih ditengah polygon – specify rotation angle- negatif 15.
7. Draw circle – centre diametr – 3 – enter.
8.Draw circle – centre radius – 1.75 – enter.
9. Dari bulatan kecil sebelah kanan, draw – line – snap to tangent. (line di atas dan di bawah)
10. Buat bulatan sebelah kiri atas – draw circle tangent tangent radius – kenakan bulatan tengah dan kiri – radius – 5
11. Buat bulatan sebelah kiri bawah– draw circle tangent tangent radius – kenakan bulatan tengah dan kiri – radius – 1.5
12. Modify trim – garisan yang tak diperlukan.

Ps : Dari lukisan ini kita dapat belajar 1. bulatan mengunakan tan tan radius 2. bulatan mengunakan centre diameter 3. rotation 4. polygon.

Lukisan 1 - Triangle bracket.




1. Format – drawing limit – enter – 150,150
2. View – Zoom – All.
3. Draw – Line –polar-110-enter-enter lagi untuk matikan line.
4. Di sebelah kiri - Draw – circle – centre radius – 'specify centre point for circle -7-enter
5. Draw – circle – 'centre radius' – specify centre point for circle -20-enter
6. Untuk copy circle dari kiri ke kanan - Modify - copy – pilih objek –select –enter – pilih base point – enter – pilih base point – tarik mouse kesebelah kanan - enter.
7. Draw - line ( snap dari midpoint )- naik keatas – polar – 45 (kiri)
8. Draw - line - naik keatas – polar – 45 (kanan)
9. Draw – circle – centre radius – snap to endpoint – klik - 27
10. Draw - rectangle – di mana mana – klik @25,25
11. Draw – line – dalam rectangle
12. Modify – move – select object (rectangle) – enter – base point – snap to centre – tarik ke tengah bulatan.
13. Modify – trim – lingkupi semua lukisan – enter – klik Bahagian yang nak dibuang.
14. Draw – line – snap to tangent- seperti dalam lukisan.

Ps : Dari lukisan ini kita dapat belajar membuat 1. bulatan menggunakan centre radius. 2. rectangle (tanda @ mesti dalam melukis rectangle)3. snap to tangent. 4. Copy 5. Move.

Penting : Untuk Copy dan move - modify - copy atau move - select object - enter -pilih base point - enter - tentukan point ke dua - enter.

Object Snap.


Bentuk dalam lukisan teknikal biasanya bermula dari suatu 'titik' (point) ke 'titik' yang lain. Contohnya suatu garis yang bertemu di (tengah/tepi/atas) sebuah bulatan.
Untuk menentukan titik ini secara tepatnya fungsi 'object snap' boleh digunakan.

Snap to endpoint - titik menyentuh garisan atau bentuk akhir.
Snap to midpoint - titik menyentuh di tengah garisan.
Snap to intersection - titik menyentuh di persimpangan antara line.
Snap to Centre - titik menyentuh di tengah bulatan.
Snap to quadran - titik menyentuh di salah satu keempat bahagian bulatan yang dibahagi empat.
Snap to tangen - titik menyentuh di sipi bulatan.

Terdapat beberapa lagi 'snap' - sila lihat sendiri di toolbox seperti gambar di atas.
Snap juga boleh dikawal dengan 'tick' atau 'untick' dalam Osnap settings.

Batas lukisan - Drawing limit.

Untuk memulakan sebuah lukisan teknikal, AutoCad haruslah di 'format'kan - 'drawing limit' nya ini adalah syarat utama. Mengapa - untuk mendapatkan skala yang betul dan menepati ukuran sesuatu lukisan yang sesuai dengan batas lukisannya. Contohnya, untuk melukis meja berukuran 3 kaki x 3 kaki x 2 kaki, sekiranya drawing limit di letakkan terlalu besar seperti 300 kaki lukisan akan sukar kerana terlalu kecil dalam scala manakala sekiranya diletakkan terlalu kecil seperti 1 kaki x 1 kaki, lukisan tidak akan muat.

Sebelum memulakan lukisan,

Kaedah -

Klik format - Klik - Drawing limit


Keluar arahan 'lower left corner' - tekan enter - iaitu kosong (0,0) - enter.

Arahan untuk 'upper right corner' - masukkan 10 (atau ukuran yang sesuai) untuk ukuran X axis, dan 10 (atau ukuran yang sesuai) untuk y axis. Tekan enter.

Jangan lupa klik -
View - Zoom - All.


Lukisan boleh dimulakan.

Permulaan - Apa itu AutoCAD


AutoCAD adalah perisian 'computer aided design' yang khusus untuk lukisan teknikal seperti lukisan 'architectural', 'mechanical' atau 'electrical' sehingga lukisan umum seperti perabot hingga sulaman dan fesyen. AutoCAD adalah produk AutoDesk, dijual dengan harga kedai secara purata sebanyak RM16,700.00 (+/-) setiap lesen (AutoCAD 2008)untuk setahun dan harga pembaharuan lesen lebihkurang 10% daripada harga asal untuk tahun berikutnya.

"AutoCAD has the ability to draw in precise scale and shapes what we have conceptually design in sketch and illustrated right to our computer and latter to be printed or communicated to machines for production; example, embroidery machines or furniture making machines.

The process of drawing by computer using AutoCAD is easy, simple and less time consuming without any assistance from all the conventional technical drawing instruments, provided the operator of AutoCAD has undergone training with specialists or knowledgeable with the software. A picture of a screw driver can be drawn in less than 1 minute by an experienced operator with design and scale accuracy while a full scale building plan can be drawn in less than 7 minutes.

AutoCAD drawing can furthermore transform appropriate single or 2 dimensional drawing into 3 dimensional in very simple steps, therefore, its suitability for engineering or mechanical firms. Architects often use the software to draw complicated building designs from a mere conceptual sketched ideas and watch the almost perfect draft in different angles and dimensions of the building with the 3 dimensional capacity of AutoCAD.

The best thing about the software is that you don’t need to possess advance technical drawing knowledge to operate the software. Just a Malaysian form three secondary school modern math as a basic will be adequate to learn to draw sophisticated drawings using the software.

However, the 'first-class' software is not without flaws (not to mention the high price), as all machines need creative input from human, so does the software. Design is actually from you while the machine delivers precisely whatever you conceptualize or sketch in the human brain into technical drawing.

Nevertheless, do remember, unlike Photoshop from Adobe and the open source GIMP that specializing in graphic and photo manipulation or Corel Draw that specializing in free hand computer drawing, AutoCAD is meant for technical drawing only.

Thus AutoCAD software is very suitable for industry and entrepreneurs such as dress maker and embroidery, any type of contractors (electrical, building, automotive, mechanical) to big scale manufacturing business as long as there are lots of technical drawing involved in the operation."

Nota untuk kursus

Nota untuk kursus AutoCad diletakkan di blog ini untuk umum dan pelajar (usahawan) saya. Pembaharuan dari masa kesemasa akan dilakukan oleh saya untuk kebaikan perkongsian ilmu bersama.

Nota lebih mudah difahami setelah mengikuti kelas saya dan latihan perlu dibuat untuk memahami cara melukis menggunakan 'autocad'.